-

در نرم افزار حسابداری باتیز ، زیر سیستم خزانه داری ، عملیات چک وجود دارد و شامل موارد مختلفی می باشد که در این قسمت به آنها می پردازیم.

نرم افزار حسابداری باتیز و بیت به علت یکپارچه بودن شامل زیر سیستم خزانه داری نیز می باشند. زیر سیستم خزانه داری در نرم افزار حسابداری یکپارچه عبارتست از عملیات دریافت و پرداخت وجه و عملیات چکهای دریافتی و چکهای پرداختی

در این مقاله ما سعی می کنیم که امکانات چک های دریافتی و پرداختی نرم افزار خزانه داری ارگس را به طور خلاصه ذکر کنیم. بعدا به طور مفصل هر کدام از این عملیات را شرح می دهیم و آنها را بحث خواهیم کرد.

عملیاتی که برای چکهای پرداختی در نرم افزار حسابداری باتیز ایجاد شده است عبارتست از :

1- تعریف دسته چک

در این قسمت دسته چکهای شرکت را تعریف می کنید. در نرم افزار حسابداری باتیز باید همه دسته چکها را تعریف کنید. وقتی می خواهید چکی از خودتان به مشتری بدهید باید قبلا شماره سریال آن را در نرم افزار حسابداری وارد کرده باشید.

2- چکهای پرداختی اول دوره

منظور از چکهای پرداختی اول دوره چکهایی است که قبل از استقرار نرم افزار حسابداری باتیز به مشتریان داده شده است ولی تا الان هنوز وصول نشده اند.

3- امکان اعلام وصول چک پرداختی

وقتی چک پرداختی توسط مشتری شما وصول می شود شما باید اعلام وصول آن چک را در نرم افزار حسابداری باتیز ثبت نمایید. با این عمل شما نرم افزار حسابداری باتیز به صورت اتوماتیک یک سند حسابداری ثبت می کند و در آن موجودی بانک را بستانکار کرده و سرفصل اسناد پرداختی را بدهکار می کند.

4- امکان اعلام ابطال چک پرداختی

اگر چک پرداختی شما پاس نمی شود و مشتری آنرا برای شما پس می آورد شما باید آن چک را ابطال نمایید.

5- امکان چاپ چک و تنظیمات مربوط به آن

در نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار حسابداری بیت امکان چاپ چک نیز وجود دارد. در این نرم افزار حسابداری شما امکان اعمال تغییرات روی چاپ را هم دارید. برخی اوقات ممکن است که دسته چک بانک ها تغییر کند و شما نیاز به اعمال تنظیمات جدید برای چاپ داشته باشید.

عملیاتی که برای چکهای دریافتی در نرم افزار حسابداری باتیز ایجاد شده است عبارتست از :

1- ثبت چکهای دریافتی اول دوره

در زمان راه اندازی نرم افزار حسابداری باتیز تعدادی چک از مشتریان،  پیش شما وجود دارد که آنها را قبلا دریافت کرده اید. اینها باید یه عنوان چک دریافتی اول دوره در نرم افزار حسابداری ثبت شوند.

2- امکان نقد کردن چک دریافتی

3- امکان خرج کردن چک دریافتی

4- امکان واگذاری چک دریافتی به بانک

5- امکان اعلام وصول چک در جریان وصول

6- واخواست چک در جریان وصول

7- واخواست چک خرج شده

8 - عودت چک دریافتی به مشتری