-

در مقاله قبلی رویدادهای مالی را تعریف کردیم و بحث کردیم که رویداد مالی رویدادی است که بر یکی از عناصر معادله حسابداری تاثیر بگذارد و سپس با بدهی ها که یکی از عناصر معادله حسابداری است ، آشنا شدیم.


برای مطالعه مقاله قبلی از این لینک استفاده نمایید: رویداد مالی و تاثیر آن بر معادله حسابداری 2


 

یکی دیگر از عناصر معادله حسابداری عبارت است از سرمایه و یا همان حقوق صاحبان سهام .  

 

حقوق صاحبان سهام 

معمولا هر شرکتی بوسیله چند شخص حقیقی و یا حقوقی ایجاد و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. هر کسب و کاری دارای مالک و یا مالکینی است که سرمایه اولیه برای شروع کسب و کار را تامین کرده اند. در معادله حسابداری هم یک عنصر به همین سرمایه و یا حقوق صاحبان سهام اختصاص یافته است.

 

در ابتدای کار سهامداران یا بنیانگذاران یک شرکت باید مبلغی را به عنوان سرمایه اولیه در شرکت سرمایه گذاری کنند و این کار به علت اینکه باعث تاثیر در عناصر معادله حسابداری می شود یک رویداد مالی به حساب می آید. و باید در دفاتر و در صورت وجود ، در نرم افزار حسابداری ثبت گردد.

 

سرمایه یا حقوق صاحبان سهام در کدینگ حسابداری به عنوان یک گروه تلقی می شود و دارای زیر مجموعه هایی در سطح کل و معین است. در این گروه موارد زیر را می توان در کدینگ حسابداری مشاهده کرد.

 

سرمایه 

همان مبلغ آورده مالک و یا مالکان کسب و کار است که به صورت حساب سرمایه در دفاتر حسابدری و در نرم افزار حسابداری ثبت می شود.

 

سود و زیان جاری

حسابی است که در پایان دوره مالی یا همان سال مالی برای بستن حسابهای موقت مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان دوره مالی مانده حسابهای موقت (حسابهای سود و زیانی) را صفر کرده و باقیمانده آنرا در حساب سود و زیان جاری ثبت می کنند. 

 

سود و زیان انباشته

مانده حساب سود و زیان جاری در پایان سال مالی باید صفر شود. یکی از راههای صفر کردن مانده حساب سود و زیان جاری انتقال مانده آن به حساب سود و زیان انباشته است.

 

مواردی که باعث افزایش سرمایه یا حقوق صاحبان سهام می شوند عبارتند از :

آورده مالک یا مالکین شرکت به عنوان سرمایه

کسب درآمد که از فروش کالا و یا خدمات ناشی می شود.

 

مواردی که باعث کاهش سرمایه یا حقوق صاحبان سهام می شوند عبارتند از :

برداشت مالک یا مالکین شرکت 

هزینه کردن که از خرید خدمات ناشی می شود.

 

حالا که عوامل کاهش و یا افزایش در سرمایه مشخص شد، می توان براحتی فهمید که چه رویدادهایی ، به عنوان رویداد مالی شناخته می شوند. 

در دو مقاله قبل گفته شد که ثبت رویداد مالی نباید معادله حسابداری را بر هم زند. در اینجا هم به همین صورت است . یعنی ثبت رویدادهای مالی در دفاتر و در نرم افزار حسابداری ، نباید باعث بر هم زدن معادله حسابداری شود. 

برای تشخیص اینکه معادله حسابداری به هم خورده است و یا خیر باید یک تراز آزمایشی تهیه نماییم. تراز  آزمایشی یکی از گزارشات استاندارد نرم افزار حسابداری است که حسابها را لیست کرده و گردش بدهکار و بستانکار و همچنین مانده هر حساب را نمایش می دهد. در تراز آزمایشی تهیه شده توسط نرم افزار حسابداری باید جمع ستونهای بدهکار و بستانکار با هم برابر باشند. اگر با هم برابر بودند آنگاه معادله حسابداری در این سیستم برقرار است و هیچ سند حسابداری آنرا به هم نزده است.

 

 

موارد تکمیلی را می توانید در فیلم های آموزش حسابداری همراه با نرم افزار حسابداری در قسمت دانلودهای سایت شرکت داده پردازان ارگس ببینید.

دانلود فیلم های آموزش حسابداری با نرم افزار حسابداری باتیز


منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است