تنظیمات سند فروش یکی از مواردی است که باید قبل از ثبت فاکتور فروش در سیستم انجام شود. در صورتی که این تنظیمات انجام نشود قسمت های انبار و فروش بدرستی کار نخواهند کرد. 

 

تنظیمات سند فروش

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید تنظیمات سند فروش دارای 4 سربرگ می باشد که دو مورد از آنها به نرم افزار حسابداری بیت مربوط نمی شود و دو مورد که مربوط می شود را شرح خواهیم داد. 

 

اولین سربرگ مربوط به تنظیمات فروش و مشتریان است که در شکل زیر مشاهده می کنید:

 

تنظیمات سند فروش نرم افزار حسابداری بیت

 

گروه اشخاص : یک گروه تفضیلی مربوط به اشخاص است. این آیتم را تغییر ندهید.

دسترسی به تاریخ فاکتور : اگر این را تیک بزنید ، کاربران سیستم در هنگام ثبت فاکتور فروش ، می توانند تاریخ فاکتور را تغییر دهند.

کنترل عطف فاکتور : اگر این را تیک بزنید ، سیستم اجازه ثبت عطف تکراری را نمی دهد.

کنترل مبلغ اعتبار نسیه مشتری : با این گزینه می توانید مشخص کنید که اعتبار نسیه مشتری کنترل شود یا خیر. 

کنترل مبلغ اعتبار چک های پاس نشده مشتری : با این گزینه می توانید مشخص کنید که اعتبار چک های مشتری کنترل شود یا خیر.  

جستجوی مستقیم کالا در لیست کالاها : اگر این گزینه تیک داشته باشد ، در زمان ثبت فاکتور فروش و یا خرید ، لیست کالاها برای جستجو و انتخاب کالا به صورت اتوماتیک باز می شود.

کنترل مبلغ کالای فروش رفته نسبت به خرید : اگر این گزینه تیک داشته باشد ، در زمان صدور فاکتور فروش ، سیستم مبلغ فروش را با مبلغ آخرین خرید مقایسه می کند و اگر کمتر باشه پیغام می دهد.

کنترل مبلغ کالای فروش رفته نسبت به میانگین کاردکس : اگر این گزینه تیک داشته باشد ، در زمان صدور فاکتور فروش ، سیستم مبلغ فروش را با مبلغ میانگین کاردکس (خروجی) مقایسه می کند و اگر کمتر باشه پیغام می دهد.

جستجوی پیش فرض انتخاب مشتری  بر اساس : این گزینه 2 آیتم دارد. اگر روی کد مشتری تنظیم شده باشد ، هنگام نمایش لیست مشتریان ، کد مشتری را می توان جستجو کرد و اگر روی نام مشتری باشد ، جستجو به صورت پیش فرض بر روی نام مشتری خواهد بود.

حالت سریع اضافات و کسور اقلام فاکتور : این گزینه را تیک نکنید و از آن استفاده نکنید.

 

دومین سربرگ مربوط به تنظیمات سند فروش است که در شکل زیر مشاهده می کنید:

 

ترتیب حساب بازاریاب/مشتری : این گزینه در نرم افزار حسابداری بیت کاربرد ندارد و مخصوص نرم افزار حسابداری باتیز است.

معین دریافت از مشتری : حساب معین دریافت از مشتری را باید در اینجا انتخاب نمایید. توجه کنید که این حساب یک حساب دریافتنی است. زمانی که فاکتور فروش صادر می کنید این حساب بدهکار می شود و تفضیلی مشتری برای آن ثبت می شود.

معین پرداخت به مشتری : حساب معین پرداخت به مشتری را باید در اینجا انتخاب نمایید. توجه کنید که این حساب یک حساب پرداختنی است. زمانی که فاکتور فروش صادر می کنید این حساب بدهکار می شود و تفضیلی مشتری برای آن ثبت می شود.

پیش دریافت از مشتری : حساب معین پیش دریافت از مشتری را در این قسمت مشخص کنید. 

تعیین پورسانت بازاریابی : حساب معین پورسانت بازاریابی را در این قسمت مشخص کنید. این حساب یک حساب پرداختنی است که بستانکار می شود. 

حساب فروش کالا : حساب معین فروش کالا در این بخش مشخص می شود. هنگام صدور فاکتور فروش ، این حساب بستانکار می شود. 

سند فروش به تفکیک مرکز فروش ثبت شود : اگر این تیک داشته باشد آنگاه سند فروش که در فاکتور فروش ثبت می شود به تفکیک مرکز فروش ثبت می شود. 

مثلا اگر فاکتور فروش در مرکز فروش یک ثبت شود آنگاه حساب معین فروش با تفضیلی مرکز فروش یک ثبت می شود و ....

معین برگشت از فروش : حساب معین برگشت از فروش را در اینجا مشخص کنید. در هنگام صدور فاکتور برگشت از فروش ، این حساب بدهکار می شود.

معین خرید خدمات : حساب معین خرید خدمات را در اینجا مشخص کنید. در هنگام صدور فاکتور خرید خدمات این حساب بدهکار می شود. 

توضیح اینکه : در خرید طرف مقابل بستانکار می شود چه در خرید خدمات و چه خرید کالا. هر محصولی را از کسی خریداری کنیم ، طرف حساب ما بستانکار می شود . در عوض یک حساب باید بدهکار شود. برای زمانی که کالا خریداری می کنیم ، حساب موجودی انبار بدهکار می شود و برای زمانی که خدمات می خریم ، این حساب خرید خدمات بدهکار می شود.

حساب فروش خدمات : حساب فروش خدمات را در اینجا مشخص کنید. در هنگام صدور فاکتور فاکتور فروش خدمات این حساب بستانکار می شود. 

حساب هزینه های بازاریابی : حساب هزینه های بازاریابی را در اینجا مشخص کنید. در هنگام صدور فاکتور فاکتور فروش ، اگر آن فاکتور بازاریاب داشته باشد و درصد پورسانت مشخص شده باشد ، مبلغ هزینه بازاریابی در این حساب ثبت می شود.

حساب جوایز فاکتور فروش  : حساب هزینه های مربوط به جوایز فروش را در اینجا مشخص کنید.